miercuri, mai 12, 2010

Printese si printi


Nu e o noutate ca sunt innebunita dupa carti, nu?! Iar Mariuta imi seamana, asa ca oriunde mergem imprumutam sau cumparam carti. Printre ultimile noastre lecturi se afla 12 Printese si Imparatese Adevarate, carte publicata de editura Nepsis si Povesti cu Printese, publicata de editura Cartea Copiilor.
Intamplarea a facut sa le gasim si sa le citim una dupa cealalta, asa ca a fost un bun exercitiu de "critica literara":).
Prima carte e de factura religioasa si prezinta intr-o maniera atragatoare si evident simplificata, vietile unor printese si imparatese crestine (de exemplu Teodora din Constantinopol) sau convertite la crestinism (de exemplu Drosida, fiica imparatului Traian). Eforturile si virtutile lor stau pilda pentru noi toti, nu doar pentru copii si recunosc ca am avut multe de invatat din aceasta lectura. Modestia, blandetea, intelepciunea, credinta nezdruncinata in Dumnezeu sunt valori pe care le cautam si le apreciem cu totii, iar cultivarea lor in sufletele dragilor nostri copii nu poate fi decat absolut necesara...
Cealalta carte vine din sfera laicului, incarcata de magii si creaturi fantastice apartinand diverselor culturi- de la tribul Kalmuck, aflat la graniţa dintre Siberia şi Mongolia pana la civilizatia persana. Am apreciat (atat eu cat si Mariuta) in special o poveste din China, Printesa Cersetorilor, pentru devotamentul si dragostea mult iertatoare a printesei respective, ne-am mirat de intelepciunea, dar si de raceala lui Turandot si ne-am bucurat ca dupa multe incercari si probe, dragostea a invins si in cazul povestii Sotul din colivie (similara unor basme romanesti prin inlantuirea eroare-consecinte dramatice greu de remediat). Am parcurs repede paginile fascinant ilustrate ale acestei carti si am incercat sa invatam ca nu magia si vrajile (elemente care au mare trecere la copii, stiu) sunt necesare pentru a fi fericiti, ci sensibilitatea sufleteasca, puterea de a-ti asuma greselile si de a incerca sa le corectezi, inima larga si binevoitoare.
Ambele carti sunt frumos ilustrate, desi evident, fiecare se axeaza pe altceva: prima mizeaza pe chipuri ascetice, simboluri crestine, simplitate, a doua pe un colorit bogat, chipuri si vesminte exotice care adauga o nota de mister textului. Luate separat sau impreuna pot constitui un dar valoros si de neuitat pentru un prichindel/o prichindea drag(a).
Va dorim lectura placuta!

1 comentarii:

ana florina spunea...

Si noi am cititit printesele adevarate.Este foarte frumoasa.Pe mine m-a emotionat foarte mult.Cel mic a ascultat-o, i-a placut, dar nu intr-un mod deosebit.Cred ca merge si la varste mai maricele.Si domnisoarele au ce invata din ea.E foarte bine realizata cartea.Pacat ca nu era si in copilaria mea. Nastere usoara!

Blog Archive